Nicolae PLATON: „Imaginea ţării noastre ca destinaţie turistică ar trebui să fie promovată mai insistent peste hotare”

Interviu cu Nicolae PLATON, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) din Republica Moldova

Care este tendinţa pe piaţa serviciilor de turism? Încotro se îndreaptă turismul?

Statisticile arată creştere. În anul 2007 au crescut cu circa 46% încasările din activitatea de turism, de la 282 mln lei, în 2006 până la 413 mln lei, în 2007. Numărul turiştilor care vin în Republica Moldova şi a celor care pleacă peste hotare  s-a majorat cu 12%, până la 96 500 de persoane. În anul trecut ne-au vizitat ţara (persoane care călătoresc fără a apela la agenţiile de turism) 149 900 de persoane, cu 17000 mai multe decât în 2006.
A crescut nesemnificativ şi numărul moldovenilor care călătoresc pe teritoriul ţării, de la 50800 în 2006 până la 53 383 în 2007. Cât priveşte agenţii economici titulari ai licenţei de turism şi numărul mediu scriptic al angajaţilor în acest domeniu, atunci numărul lor a rămas neschimbat , respectiv 217 agenţi economici şi 1 840 de angajaţi. Şi beneficiul din vânzări a fost în creştere, de la 33 miln lei în 2006 până la 40 mln lei în 2007. Cu excepţia indicatorului duratei de staţionare pe teritoriul ţării, care este în descreştere, toţi ceilalţi îndicatori sunt în continuă creştere.

Ce cotă îi revine turismului în PIB?

Mult prea mică, doar 0,3 %. În statele europene ponderea turismului e mutl mai mare – 20-30 %. Turismul moldovenesc are un mare potenţial încă neexplorat, cota acestuia în PIB poate fi ridicată până la 3-5% în următorii ani.

Care este raportul dintre turiştii receptori şi turiştii emiţători în Republica Moldova?

Potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică, în 2007 numărul turiştilor care au venit în Moldova (14 700) a fost mult mai mic decât cel al turiştilor care au plecat (81 800). Proporţia este de 1 la 5. Această diferenţă poate fi explicată prin preţurile foarte înalte la serviciile turistice de la noi comparativ cu cele din ţările europene. Deşi, numărul cetăţenilor moldoveni care pleacă peste hotare este în continuă creştere (+12% în 2007). Potrivit statisticilor, circa 4% din populaţia ţării îşi permite să călătorească peste hotare.

Care sunt cele mai atractive destinaţii pentru moldoveni şi câţi bani sunt dispuşi să cheltuie aceştia?

Dacă am face un top al celor mai solicitate destinaţii, pe primul loc este Turcia (25 636 turişti moldoveni în 2007), după care urmează Ucraina (17 379), România (15 253), Bulgaria (13 106).

Cea mai ieftină destinaţie este Ucraina, dar preţurile variază în funcţie de zonă. Spre exemplu, la Zatoca, Odesa, Coblevo, pentru o cazare modestă, cu trei mese pe zi, pe 7 zile, un moldovean cheltuie în medie 150-160 USD. În Crimeea preţurile sunt mai mari, de circa 200 de euro, aceleaşi condiţii plus serviciile pentru transport. Pentru România şi Bulgaria cetăţenii noştri scot din buzunar în jur de 250-270 de euro pe săptămână. Chiar dacă Turcia este cea mai scumpă destinaţie (circa 400-450 de euro pe săptămână), cei mai mulţi moldoveni aleg să călătorească acolo.

Cum se explica creşterea numărului turiştilor moldoveni care aleg destinaţia Turcia deşi preţurile sunt de câteva ori mai mari decât cele din Ucraina?

În ultimii doi ani numărul turiştilor spre Turcia s-a dublat şi a ajuns la 25 636. Cum se explică acest lucru? După aderarea României şi Bulgariei la UE a fost introdus regimul de vize, ca urmare multă lume a renunţat la aceste destinaţii. Pe de altă parte, costul unei vacanţe în Ucraina devine tot mai mare, iar condiţiile rămân aceleaşi ca acum 10 ani. Pe litoralul ucrainean pleacă în vacanţă persoanele cu venituri mici şi medii. Sperăm că, datorită facilitării regimului de vize de la 1 ianuarie 2008 şi faptului că moldovenii pot să primească viza în Centrul unic de eliberare a vizelor la Ambasada Ungariei, vor fi diversificate destinaţiile turistice. Deja câţiva cetăţeni moldoveni au plecat la odihnă în Austria şi Ungaria, unde preţurile sunt la fel ca cele din România, dar condiţiile şi calitatea serviciilor este net superioară.

Sunt comparabile preţurile la serviciile de turism din Republica Moldova cu cele din alte ţări ale Europei?

Preţurile la serviciile noastre sunt duble faţă de alte ţări europene. De exemplu, în Antalya, o cazare la un hotel de 5 stele, cu trei mese pe zi, preţul este de 80-100 de euro, iar în Republica Moldova, într-un hotel de 4 stele, doar cu micul dejun, preţul se ridică la 160-180 euro. În medie preţul de cazare într-un hotele de 3 stele din ţară este de cca 60-70 de euro, la fel ca, bunăoară, în Franţa sau Germania. Ca urmare durata de şedere a turiştilor în Republica Moldova a scăzut de la 3,5 zile în 2006 până la 2,9 zile în 2007.

Cât cheltuie un turist străin pe zi în Republica Moldova?

În anul 2000, cheltuielile constituiau în medie 64 USD, în 2006 – 167 USD, iar în 2007 au ajuns la 187 USD pe zi.

Ce conţine pachetul de servicii oferit de agenţiile de turism?

În fond, servicii de transport internaţional şi de cazare. Pentru turiştii receptori sunt organizate, în mediul rural, plimbări cu calul, concerte folclorice, plimbări cu barca şi alte tipuri de agrement. În ultimul timp, turiştii străini solicită cazare în mediul rural şi produse ecologic pure. Deseori, ei combină turismul urban cu cel rural. Şi, deoarece avem doar opt pensiuni agroturistice, acestea sunt destul de solicitate.

Cu ce notă aţi aprecia calitatea serviciilor prestate de agenţiile de turism?

Organizaţia Mondială a Turismului a apreciat Republica Moldova drept una dintre cele mai scumpe ţări din Europa la capitolul prestării servicii turistice. Şi turiştii spun că preţurile sunt ridicate în raport cu calitatea. Însă nu am avut sesizări grave din partea turiştilor, care se odihnesc la noi. Obiecţiile vizează calitatea drumurilor spre majoritatea obiectivelor turistice din ţară, care lasă de dorit.

Cum se explică faptul că agenţiile de turism atrag mai multă atenţie turiştilor emiţători decât turiştilor receptori?

Explicaţia este simplă, serviciile sunt costisitoare. În medie, un pachet ce include servicii de cazare, transport, alimentare costă 800 de euro. Adăugaţi comisionul agenţiilor de 10%, în fine veţi ajunge la 900 de euro, pe când în Europa acesta este estimat la 500-600 de euro. Preţurile exagerate fac ca numărul celor care doresc să viziteze ţara noastră să fie de cinci ori mai mic decât al acelor care vor să se odihnească peste hotare.

Vă rog să faceţi un top al agenţiilor de turism?

În anul 2007, conform cifrei de vânzări, pe primul loc se plasează Holiday Service, urmată de Solei Turism, Voiaj International, Robinzon, Canonic-Tur. După volumul vânzărilor serviciilor turistice şi, respectiv, numărul de turişti receptori, lider este Moldova-Tur, care a atras în anul trecut în Republica Moldova peste 5000 de turişti străini.

Din ce ţări vin cei mai mulţi turişti străini?

În nouă luni luni 2007, pe pirmul loc a fost România (2 351 turişti), urmată de Turcia (1 365), , Federaţia Rusă (1 189) şi Ucraina (946). Peste jumătate dintre turiştii străini (6.580) au venit în scopuri de afaceri şi profesionale, 4.655 – odihnă, recreere şi agrement.

Ce preferă să viziteze turiştii străini când vin în Republica Moldova?

Cele mai solicitate obiective sunt Complexul Orheiul Vechi, mănăstirile Căpriana, Hâncu, Ţâpova, Saharna, Cetatea Soroca, beciurile de la Cricova, Mileştii Mici. Sunt solicitate şi excursiile la mănăstirile din zona Călăraşilor: Hârjăuca, Hârbovăţ, Răciula şi Frumoasa.

Cât se investeşte în turismul din Republica Moldova?

În anul 2007 au fost alocate pentru promovarea imaginii turismului moldovenesc peste hotare 20 mii de euro. Astfel Republica Moldova a putut să participe la 7 expoziţii internaţionale de turism din Germania, Marea Britanie, Rusia, Turcia, Olanda, Suedia. Ne orientăm spre ţările cu care avem conexiuni aeriene directe. Care a fost efectul? Un singur exemplu, în 2007 ne-au vizitat 892 turişti din Germania, faţă de 100 în anul 2006.

În prezent se lucrează asupra a două proiecte de lege: Complexul Turistic Mărgăritarele Nistrene din raionul Criuleni şi Complexul Plaiul Orheian, destinate atât pentru cetăţenii moldoveni, cât şi pentru turiştii străini.

Într-un top realizat de Forumul Economic Mondial Republica Moldova a fost plasată pe locul 98 din 130 de ţări. Ce ar trebui de făcut pentru ca RM să devină mai atractivă ca destinaţie turistică?

Sunt mai multe lucruri de făcut. În primul rând, este vorba de politica de preţuri, care, repet, sunt exagerate, lansarea unor pachete competitive din punctul de vedere al raportului preţ/calitate, construcţia unor hotele de 2-3 stele. Pe această cale a mers Europa, în încercarea de a atrage turiştii cu venituri mici şi mijlocii, dar nu numai pe acei bogaţi. Vom discuta cu administraţiile complexelor hoteliere, pentru a stabili nişte preţuri de week-end, care să fie mult mai mici decât preţurile de recepţie, pentru a motiva turiştii să vină în week-end în Republica Moldova.

Este necesar de a investi în promovarea imaginii ţării. O altă preocupare ar fi infrastructura, în special drumurile, stabilirea unor preţuri acceptabile la transportul aerian.

Care sunt tendinţele ce vor marca industria turismului în anul 2008?

Piaţa turismului moldovenesc va creşte cu 20%. Volumul vânzărilor se va majora cu aproximativ 30-40%. Se va pune accentul pe promovarea imaginii ţării noastre, ca destinaţie turistică, în exterior, vom pleda pentru o politică de micşorarea a preţurilor, astfel încât să devenim o ţară competitivă pe piaţa turismului internaţional. Au fost elaborate 20 de rute turistice, în care sunt incluse numai obiective turistice. Pe viitor, agenţiile de turism nu vor mai direcţiona fluxul de turişti după bunul lor plac, dar vor prezenta itinerarele, iar turistul va decide singur ce traseu să aleagă. Astfel, Moldova va avea şanse reale de a se afirma pe piaţa turismului internaţional.

Olga CEBANU

Published in: on aprilie 14, 2008 at 1:37 pm  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://olika.wordpress.com/2008/04/14/nicolae-platon-%e2%80%9eimaginea-tarii-noastre-ca-destinatie-turistica-ar-trebui-sa-fie-promovata-mai-insistent-peste-hotare%e2%80%9d/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un comentariu