Consumatorii sunt mai pesimişti faţă de acum şase luni

Consumatorii sunt mai pesimişti decât acum şase luni şi aşteaptă creşteri de preţ mult mai mari decât anticipează agenţii economici, se arată într-o cercetare realizată, în cadrul ciclului de studii „Sentimentul Naţional al Confidenţei”, de către IDIS „Viitorul” în colaborare cu CBS-AXA.
Încrederea în întreprinderile din domeniul serviciilor este în continuă scădere. Cererea la servicii a fost mai mică în luna februarie, dar va creşte în următoarele luni. Pentru a evalua în ce mod percep cetăţenii schimbările economice din Republica Moldova şi care este încrederea acestora în instituţiile şi întreprinderile din domeniul serviciilor, IDIS „Viitorul”, a  realizat două cercetări, în baza cărora s-a calculat Indicele Încrederii Consumatorilor (IIC) şi Indicele Încrederii Serviciilor (IIS).
IIC se află sub pragul de 100 puncte  (IIC=90,1 puncte, în decembrie 2007) şi este în descreştere faţă de luna mai a anului 2007, cu 4,5 puncte. Aceste date  denotă faptul că încrederea consumatorului este în scădere. Principalii factori ce au contribuit la accentuarea pesimismului în rândurile populaţiei au fost: nivelul veniturilor, efectele negative ale secetei, nivelul înalt al inflaţiei, creşterea preţurilor. Unicul factor pozitiv îl constituie creşterea cu 14,5 puncte a situaţiei financiare a gospodăriilor casnice.
Consumatorii se aşteaptă la un nivel foarte înalt al inflaţiei (resimţind foarte puternic evoluţia preţurilor, EP=171,2) şi o creştere considerabilă a preţurilor pentru următoarele luni (indicele aşteptărilor inflaţioniste, IAI=160,1). S-a constatat că, în fond, consumatorii percep mai dureros schimbările de preţ (cu 24 puncte mai mult) decât agenţii economici. „Acest fapt demonstrează neîncrederea  consumatorilor în acţiunile de viitor ale agenţilor economici”, a menţionat expertul Mihai Bologan.
Indicele schimbărilor aşteptate pe piaţa muncii este foarte redus (ISPM=39,2), fiind în scădere cu 7,1 puncte faţă de luna mai a anului 2007.
Indicele înclinaţiei spre investiţii (49,4 puncte) denotă tendinţa foarte slabă spre investiţii, numărul foarte mic de consumatori care sunt dispuşi şi au resursele necesare pentru a face investiţii. În schimb, indicele înclinaţiei spre consum (101,7 puncte) arată predispoziţia consumatorilor pentru cumpărături mari.
Indicele încrederii în servicii este mai mic cu 17 puncte, în comparaţie cu nivelul înregistrat în 2007 (IIS=138,2), rămâne însă a fi destul de înalt. „Unul dintre factorii de bază, ce a contribuit la scăderea cererii pentru servicii, cu aproximativ 18 puncte, este factorul sezonier, anume perioada iernii. Totuşi, firmele aşteaptă o creştere  a cererii în perioada estivală. O altă cauză este creşterea preţurilor în ultima perioadă”.  
Situaţia financiară a întreprinderilor din sfera serviciilor este, practic, stabilă,. Indicele situaţiei curente de business este mai mic cu 3,8 puncte, însă valoarea de 115,7 nu este una critică, arătând un nivel favorabil pentru viitor.
Circa 40% din  întreprinderi din sfera serviciilor au afirmat că nu apelează deloc la credite, iar cei care apelează, au un nivel satisfăcător de accese la credite.
Indicele Încrederii Consumatorilor a fost realizat pe un eşantion de 1000 de persoane, la o marjă de eroare de 3,5%. Cel de-al doilea studiu Indicele Încrederii Serviciilor a fost realizat în februarie 2008 cu participarea a 303 companii din domeniile ocrotirii sănătăţii, business (servicii de consultanţă, juridice şi publicitate), financiar-bancar (bănci, companii de asigurări), social.

Autor: Olga CEBANU

Published in: on aprilie 9, 2008 at 10:14 am  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://olika.wordpress.com/2008/04/09/consumatorii-sunt-mai-pesimisti-fata-de-acum-sase-luni/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un comentariu